جاده های خورشیدی

جاده های خورشیدی در آمریکا

سر انجام جاده خورشیدی در ایالات متحده پس از کش و قوص به دست آمدند. اسکات و جولی Brusaw  در حال توسعه جاده ها تولید انرژی خود بودند که چند سال اخیر را به امید جایگزین کردن آن پانل ها به جای آسفالت صرف کردند. این پانل ها می تواند وزن اتومبیل را تحمل کند. در حال حاضر آنها به دنبال رساندن رویای خود به مسیر تاریخی بزرگراه 66 در میسوری هستند.

جاده های خورشیدی ، در آیداهو، بر اساس طرح جاده تولید انرژی از پانل های خورشیدی مدولار تحت پوششی از شیشه ساخته شده.

در داخل ماژول ریزپردازنده هایی هستند که با پانل های دیگر، یک مرکز کنترل ، و حتی با راننده اتومبیل در جاده در ارتباط هستند.

چراغ های LED در پانل ارائه خطوط خیابان و علائم، و حتی عناصر گرمایش وجود دارد به طوری برف و یخ نمی توانند بر روی پانل های خورشیدی. ایجاد شوند. به علاوه، به دلیل مدولار بودن قطعات اگر یک شکستی رخ دهد، آن را آسان تر تعویض کرده و از متوقف کردن و ایجاد ترافیک زیاد جلوگیری می شود.

جاده های خورشیدی اولین بار از طریق یک قرارداد تحقیقاتی از وزارت حمل و نقل ایالات متحده تامین شد.از یک کمپین Indiegogo  2 میلیون دلار اضافی به دست آورد.

به نظر می رسد آینده ای روشن برای این استارتاپ وجود دارد. بزودی این پانل های خورشیدی هوشمند بیشتر راه ها را می توانند از آن خود کنند.

 جاده های خورشیدی در فرانسه

دولت فرانسه به تازگی از تصمیم خود برای مجهز کردن 1000 کیلومتر از جاده‌های فرانسه به پانل‌های مقاوم خورشیدی طی 5 سال آینده خبر داده است.

این اقدام در راستای استفاده هرچه بهتر از انرژی های تجدید پذیر و فراهم کردن انرژی مورد نیاز برای 5 میلیون نفر از ساکنین این کشور که چیزی حدود 8 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، انجام خواهد شد.

این پروژه نتیجه همکاری پنج ساله شرکت های راه‌سازی Colas فرانسه و موسسه ملی انرژی خورشیدی است و با وجود انتقادهایی مبنی بر  پر هزینه‌ بودن، امنیت پایین و ناکارآمدی این روش، حمایت تمام قد دولت فرانسه را پشت سر خود می بیند.

البته فرانسه تنها کشوری نیست که استفاده از جاده های خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده است و گروهی در کشور آمریکا در سال 2014، توانستند با راه اندازی یک کمپین برای ساخت و توسعه پانل های خورشیدی (فتوولتائیک) و استفاده از آنها در جاده‌های این کشور، سرمایه ای بالغ بر 2 میلیون دلار را جمع آوری کنند.

اما این‌ بار، این صفحات خورشیدی که Wattway نام دارند، برای اولین بار در جاده های عمومی فرانسه استفاده خواهند شد و به گونه ای طراحی شده اند که بدون نیاز به هیچگونه حفاری، روی سطح جاده ها نصب می شوند.

در ساخت این صفحات 15 سانتیمتری از فیلم نازکی از سیلیکون پلی‌کریستالین و در قسمت زیرین آن نیز پوششی از رزین استفاده شده است که منجر به افزایش مقاومت آن خواهد شد. ضخامت کلی این صفحه تقریباً 7 میلیمتر است و به گفته شرکت Colas، از اصطکاک سطحی بیشتری برخوردارند و همین امر می تواند به میزان قابل توجهی از بروز تصادفات احتمالی جلوگیری کرده و یا از شدت آن‌ها بکاهد.

بدون نیاز به بازسازی زیرساخت مدیر عامل شرکت Colas CEO به خبرنگار مجله Les Echoes گفت زمان پرده برداری از پانل ها در Chambery  و  Grenobleبا موفقیت  در آزمایش Wattway برای یک چرخه یک میلیون وسیله یا 20 سال ترافیک عادی و بدون هیچ تغییری داشت.

پانل ها ظاهرا مقاوم دربرابر آب و هوا بوده این سلول های سیلیکون ایمن هستند و در بارن خشک می مانند. و مواد سازنده آن بسیار نازک بوده . برای انتقال حرارت در پیاده رو می تواند سازگار باشد.

پانل های حتی آزمون برف روب با موفقیت رد کرده، “سایت  Wattway توضیح می دهد. اپراتورها نیاز به دقت بیشتری نسبت به آسفالت معمولی بر روی پانل های Wattway دارند.

به گفته این شرکت، از آنجایی که پیش‌بینی می شود اتومبیل‌ها تنها 10 درصد از طول روز را در این جاده ها تردد کنند، می توان در سایر زمان‌ها از این پانل‌ها برای تامین انرژی ساکنین مناطق مختلف استفاده کرد. به طوری‌ که تنها 20 متر مربع از این صفحات خورشیدی قادرند برق مورد نیاز برای یک خانه در فرانسه را تامین کنند.

Wattway یک نوآوری اختراع فرانسه است. که از ثمره  5سال تحقیق توسط شرکت Colas (رهبر جهان در زیرساخت های حمل و نقل) انجام شده. و INES  (موسسه ملی فرانسه برای انرژی خورشیدی(  با ترکیب جاده سازی و تکنیک های فتوولتائیک روسازی Wattway  را صاف، انرژی های تجدید پذیر در قالب برق فراهم می کند.

در سال 2050، نیازهای انرژی جهان دو برابر خواهد شد. 20 متر مربع پانل Wattway می تواند نیازهای برق یک خانه کوچک را فراهم کند.

ر

شهر کوچکی در نرماندی فرانسه به نام Tourouvre-au-Perche ، در آینده ای نه چندان دور دیگر نگران تامین انرژی الکتریکی خیابان هایش نخواهد بود و خورشید به تنهایی زحمت آن را می کشد. وزیر بوم شناسی فرانسه، سیگولن رویال (Ségolène Royal) در چهارشنبه گذشته از اولین جاده مجهز شده به پانل های خورشیدی در سطح خود، به طور رسمی پرده برداشت.

این جاده یک کیلومتری، حدود پنج سال مراحل توسعه آن به طول انجامیده و با استفاده تقریبا 30000 فوت مربع از پانل های خورشیدی در آن، هزینه ای معادل ۵.۲ میلیون دلار به همراه داشته است.

سطح این پانل های خورشیدی نیز به طور کامل با رزین سیلیکونی پوشانده شده تا عبور و مرور خودروها روی سطحش به آن آسیبی وارد نکند. با این وجود هزینه های بسیار بالای این جاده عامل بازدارنده ای است که از استفاده این پانل های خورشیدی در تمامی جاده ها جلوگیری می کند.

علاوه بر این، به دلیل آنکه این پانل ها در سطح زمین فرو رفته اند و به صورت زاویه دار قرار نگرفته اند، از کارآمدی کمتری نسبت به پانل های خورشیدی معمولی برخوردار هستند.